첨부파일
- 7. 전지수·김윤태 심리운동지원을 위한 학교 내 폭력 및 집단 따돌림 선별 설문지 개발.pdf (301.5K) 4회 다운로드 DATE : 2022-06-12 15:16:36
심리운동지원을 위한 학교 내 폭력 및 집단 따돌림 선별 설문지 개발 | |
한독심리운동학회 | |
. | |
심리운동연구 | |
117-132 Page | |
전지수·김윤태 | |
2015 | |
1 | |
2 | |
학교 내 폭력, 집단 따돌림, 선별 도구, 심리운동 |
본 연구는 학교 내 폭력 및 집단 따돌림의 위험이 있는 대상자를 선별해 심리운동지원을 위하여 설문지를 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 학교 내 폭력, 집단 따돌림, 설문지 개발과 관련이 있는 문헌을 고찰하여 공격성 및 충동성, 우울과 불안, 자존감, 공감능력, 왜곡된 가치관, 학교부적응으로 6개의 하위영역을 정하고 각 영역에 맞는 문항을 선정하였다. 선정된 문항으로 전문가 수정 단계를 거쳐 1차에서 3차까지 총 403명의 중학생을 대상으로 조사를 진행하여 최종 22문항으로 학교 내 폭력 및 집단 따돌림 선별 설문지를 개발하였다. 최종 설문지는 22문항 모두 문항 변별도가 높고 신뢰도가 .905이다. 본 연구 결과인 최종 설문지를 통해 선별된 대상자에게 심리운동 지원으로 학교 내 폭력 및 집단 따돌림이 근절 될 수 있을 것으로 기대된다.
|
The purpose of this research is to sort recipients who have risks of a school violence and social ostracism and to develop questionnaire for supporting Psychomotoric. For the purpose, this paper considers references related with a school violence and social ostracism and developments of questionnaire. And it selects individual questions that work on 6 subordinate areas of aggression, addiction, depression, insecurity, self-esteem, sympathy, distorted values and school unqualification. The questionnaire has been developed with total 22 questions that sort a school violence and social ostracism through an inspection of 403 middle school students with expert`s assistance. The credibility of final questionnaire is .905 and 22 of questions have high discrimination power. As a result of the research, the final questionnaire could support for Psychomotorik of selected recipients and eradicate a school violence, social ostracism. |
Ⅰ. 서론 Ⅱ. 연구방법 및 연구 대상 Ⅲ. 결과 Ⅳ. 결론 및 논의 참고문헌 |